Název novinky: SuperPařba SAMP CZ/SK/EN :: Ruda přemýšlí #2 - Co se změnilo? Mrtvý gang systém?

Přidal Ruda dne 10.06.2018 03:51
#1

Zdravím Váš, přátelé,
dnešní díl mého úžasného pořadu jsem se rozhodl vytvořit z pohledu hráče, který se po více jak třech letech vrátil zpět na server.
Probereme si zde změny, které mě, za dobu co opět hraju, (cca měsíc celkem aktivně) štvou popřípadě mě zaujali. Nebudu psát pouze o negativních věcech, ale pokusím se najít i nějaké pozitivní.
Opět upozorňuji, že se jedná pouze o názory jednoho blba ze serveru a rozhodně netvrdím že mám pravdu, opět se jedná pouze o moje subjektivní myšlenky a pocity.
Dnes jsem se trošku rozepsal, takže si můžete přečíst pouze ty body, co Vás zajímají, snažil jsem se důležité informace vytáhnout a máte je zvýrazněné, pro lepší přehlednost.
Na závěr úvodu bych rád upozornil, že jsem článek nepsal tak, abych byl přehnaně negativní, nebo abych se naopak někomu zalíbil. Snažil jsem se vše sepsat tak, aby to co nejlépe reflektovalo mé pocity z hraní po několika letech.
Jdeme na to, přátelé.

Počet Hráčů na Serveru


Tohle je věc, které jsem si všímal už z občasných pohledů do klienta, počet hráčů za poslední tři roky rapidně klesl, od dob kdy se na serveru pohybovalo 500 lidí a musela se zvyšovat kapacita neuběhl tak dlouhý čas, ale čísla aktivních hráčů se rapidně propadla, skoro čtyřnásobně. Za měsíc hraní jsem na serveru zaznamenal rekordní počet hráčů 150, což mě šokovalo asi nejvíce ze všech událostí.
Může za to pouze to, že hráči již vyrostli a GTA San Andreas je moc stará hra? Já osobně si to nemyslím a ve většině následujících bodů zjistíte proč.

Gang systém


Odvětví, kterému jsem za svého působení věnoval asi největší čas, proto ho tu mám hned z kraje. Ačkoliv momentálně nejsem aktivní v gang systému, mám celkem jasnou představu o tom jak funguje.
Gang systém, jaký si pamatují hráči kteří tu hráli v roce 200x - 2014 je mrtvý. Ano, je to tak, nemyslím si, že jsou to pouze přehnaná slova.
Nejdůležitějším faktorem gangů za mých časů byla komunita, ano samozřejmě zde byli gangy o dvou lidech, gangy čistě pro zábavu, ale majorita všech gangů (IB, OD, WSTL, HDL, ACAB, 18th Street) byla hlavně o komunitě hráčů, kteří se mezi sebou měli navzájem rádi a hlavně ta komunita byla to, co drželo hráče při hraní a v jednom a tom stejném gangu. Zároveň to podporovalo i rivalitu mezi jednotlivými gangy.
Dnes gangy fungují na bázi lobby v CSKu, LoLku atd. zkrátka se dáte dohromady s random lidma abyste si zajezdili pár GRek než Vám gang zruší, někdo dostane permaban nebo omylem zmáčknete špatné tlačítko v sobeitu. Velké, dominantí gangy nahradili gangy o dvou, třech aktivních lidech, spousta hráčů jezdí na několika multi-účtech a věci jako gang web, gang vizitka jsou už dávno pasé.
Dalším problémem jsou gang aktivity. Ačkoliv musím říct že se opět celkem hraje o území a dodávky tak další dvě odvětví šli totálně do ****u. GW jsem neviděl snad ani jednou za měsíc co hraji a závody se z úžasného race-poolu 2 závodů (Bridge, Rally) zredukovali na jeden závod - Rally, občasná změna na Bridge je pouze v případě že se lidi slitují nad spamujícím Ejsim a jeden ten Bridžík si s ním zajedou.
Dřív lítala GRka v jednom kuse, dnes vidím že mají občas hráči problém si zajezdit, což pravděpodobně také souvisí s prvním bodem tohoto topicu.
Celkový systém respektu je jeden velký průser a nebál bych se to označit za největší problém současného gang systému. Peníze by nikdy v gang systému neměli hrát žádnou roli, zde mi přijde, že ATomas úplně nepochopil, proč lidi v gangu hrají a snažil se to přizpůsobit širšímu spektru hráčů a chtěl do gangu nalákat lidi, kteří pro peníze, což je jednoznačně špatně. Dnes je hráčům úplně jedno kolik mají respekt, protože se jim stejně další sezonu vynuluje a každý má na účtě miliardy, takže ani sezoní odměna není dostatečným lákadlem. Podle mého názoru je toto hlavní důvod zániku velkých komunitních gangů, lidé nemají takovou potřebu něco budovat, protože na začátku měsíce budou opět plebové.
Druhým největší problémem je systém dodávek. Jedná se o naprosto nezábavnou hovadinu, která nepřináší nic, jen frustraci z toho, že gang nemá zbraně, což samozřejmě ovlivňuje i boje o území, protože gangy co nemají zbraně si na územích ani neškrtnou.
Dalším problémem jsou cheaty, které opravdu zabíjí jakoukoliv kompetitivní hru, z gang systému zmizela jakákoliv čest a lidem je jedno jestli jezdí s cheaterem nebo ne, dříve nikdo nechtěl jezdit proti lidem co měli třeba jen lagy nebo měli trošku rychlejší starty a samotné gangy také nikoho takového u sebe nechtěly, dnes mi přijde že je to všem jedno, počet obchazečů, multiúčtů atd. aktivních v gang systému je obrovský a cheaty jsou dnes běžná praxe, bohužel. Ale to tak nějak souvisí už s komunitou o které budu ještě psát.
Další věc je, že gang systém není vůbec noob-friendly, dříve to kompenzovala komunita - když někdo neuměl jezdit, ale měl mozek v hlavě, tak jsme ho nabrali do IB a jezdit jsme ho naučili (to byl také můj případ), dnes pokud lidi neumí jezdit tak se nedostanou do gangu a nikdo se s nima sr*** nebude, ale jak se naučí jezdit, pokud nedostanou příležitost? Tímhle gang přichází o spoustu hráčů, kteří by se jinak mohli v gang systému prosadit.
Cením snahu ATomase, který se neustále snaží s gang systémem něco dělat, ale nejlepší postup by byl asi sestavit team lidí, kteří se v gang systému vyznají a nechat je navrhnout komplexní gang systém od nuly, jinak si myslím, že tohle odvětví zůstane už navždy mrtvé.
Je nutné si uvědomit, že gang systém je jediný endgame co tato hra má a bez něj spousta hráčů skončí dříve než pořádně začne, proto je důležité se na toto odvětví nevykašlat. Osobně bych pravděpodobně skončil na nějakých 1000 hodinách, kdyby nebylo IBčka a mojí aktivity v gang systému, chápu že spoustu hráčů gangy nebaví, ale pro ostatní je to vlastně pointa celé hry a gang systém je asi nejméně řešené odvětví na celém serveru.
Ruďku, ale jak bys to vyřešil? Jak jsem již psal, překopat gang systém podle návrhu hráčů, tu hru přecijenom hrajeme my. Sáhl bych dokonce i po radikálnějších metodách jako je nějaká randomizace v gang eventech, smazat gang dodávky a překopat systém území. Admin team by také měl radikálně banovat jakékoliv multi účty použité pro gang účely. Ne proto, že by to nějak vadilo samotnému systému, ale čistě pro posílení komunity a eliminaci cheaterů.
Zhodnocení: Vývoj gangů od roku 2012 do roku 2018 hodnotím negativně, vývoj stavu gang systému si ode mě odnáší známku 4

Administrační Team Superpařby

Zde předem upozorním, že nejsem administrátorem a nemohu proto hodnotit vnitřní postupy AT teamu, jedná se tedy o pohled z vnějšku.
Hned na úvod, než začnu kritizovat, bych rád vyzdvihl hlavní administrátory serveru, jmenovitě Fifu a Nosferatu, z mého pohledu jsou tito dva na spravném místě a tu funkci berou profesionálně ALE! zároveň chápou, že je to jen hra a dokáží si udělat srandu a dá se s nimi normálně pokecat, mým #1 hl. adminem byl vždycky wlcacek, protože měl kvality hl. administrátora, ale řekl bych že kluci se mu dost blíží (hlavně tedy Fifa, s Nosfem jsem neměl moc příležitostí mluvit). Fifu vidím často jak se baví s hráči v chatu a tu hru skutečně hraje, takže to není jen nějaký polobůh co by se lognul jen když jde napálit permabany (pamatujeme na Pixela, že? :D ).
AT je nyní rozděleno na 3 posty OA, Moderátora a Administrátora serveru. Tohle mi přijde jako velmi profesionální přístup, nicméně v dnešní době, kdy je na serveru 150 hráčů včetně AT mi to přijde extrémně zbytečné. Tento systém bych chápal v dobách kdy tu hrálo 400 lidí a rozdělení úkolů by tak dávalo smysl, nicméně 150 hráčů musí zvládnout i jeden administrátor s tím, že přitom ještě bude dělat akci. Často tak dochází k situacím, kdy v nočních hodinách není online žádný administrátor, takže tam vlastně nikdo nemůže banovat, v nejhorším je přítomen pouze moderátor, takže nikdo nemůže banovat ani dávat akce.
Samotné administrátory hodnotím kladně, s nikým z AT jsem zatím neměl problém, občas mě sice pobaví argumentace někoho z AT, ale určitě jsem si zatím nevšiml nikoho, kdo by vyloženě šikanoval hráče (pamatujeme na Wendise, že? :D ), jediný administrátor který se mi trošku znelíbil je [W]arning, za svůj komentář u přihlášek do AT, kdy borcovi napsal něco ve stylu "Nemám tě rád a používáš smajlíka co nemám rád, nesouhlasím s přijetím do AT".
Trošku jsem se divil jak málo administrátorů se vyjadřuje k přihláškám do AT, na tom bych taky trošku zapracoval.
Za práci AT musím jednoznačně vyzdvihnout Larexe, za počet a kvalitu akcí které pořádá, Wery, za profesionální přístup, chladnou hlavu a aktivitu a jak už jsem psal, Fifu. (Určitě bych našel i další, kdybych měl dostatek interních informací, ale tohle jsou administrátoři, kteří mi přijdou ze současného AT nejvýraznější, z pohledu běžného hráče.)
Jako plus a minus zároveň beru trestání hráčů. Líbí se mi, že se zmírnilo přehnané mutování, někdo to občas sice přežene, ale už to není takový Nazi simulátor jak kdysi. Na druhou stranu je ten řetěz někdy povolen až moc a hráči si dost zvykli AT provokovat, obcházet cenzuru atd. Situace, které bych za svého adminování trestal minimálně kickem ze serveru jsou dnes tolerovány.
Co se týče admin akcí, tak stále dominují závody (což mě nepřekvapuje a souhlasím s tím, že je to nejzábavnější akce), jsem rád že jsme se dostali z éry kopců smrti. Co mě trošku mrzí je, že dnes většina adminů neumí udělat závod bez ramp. Tady bych pochválil ještě OA Ove8, který má dle mého názoru nejkvalitnější admin závody z celého AT, je vidět že má závodění v krvi a umí udělat závody co se jezdí příjemně. Méně je někdy více a street závody bývají často zajímavější, více o skillu a zábavnější než nablízkané sky-racy - ty jsou mnohdy o RNG faktoru, o tom po kolikáte ten závod jedete nebo jsou to dost běžně závody které nemůžete vyhrát svým skillem, ale pouze tím, že se soupeř outne, taky zde získáváte obrovskou nevýhodu pokud jedete jako první a nemáte nikoho před Vámi, kdo by Vás táhl. Móda sky-raců mi fakt neskutečně vadí (dřív to byli spíš takové troll akce na zpestření), ale chápu že to je prostě vývoj a nějak se s tím smířím.
Dalším trendem jsou závody na 100000hpček s admin autem, vypnutýma kolizema a ideálně ještě bez premium výhod. Přijde mi že ty akce jsou dneska už pro Honzíka od vedle, co si přijde znevýhodněn jen proto, že neumí jezdit a bere každou lampu a ve volném čase si ani nevydělá na premium.
Zhodnocení AT: Vývoj AT od roku 2012 do roku 2018 bych hodnotil známkou 2-, spousta věcí se změnila k lepšímu, ale spousta věcí by se z mého pohledu dala ještě zlepšit. Good luck kluci s právama. :-D

Ekonomika Serveru


Tady fakt rychlý odstřel, ekonomika serveru je totálně ve srač***, nemovitosti co se dřív prodávaly za 10 mega, mají dnes hodnotu 200 mega a kvalitní nemovku nekoupíte pod miliardu (což byla mimochodem částka se kterou jsem byl nejbohatší na SP). Toto mi přijde naprosto nelogické už jen z toho důvodu, že povolání vydělávají pořád stejně jak v roce 2012 (+-), pokud tu chce nový hráč podnikat tak mu nezbývá nic jiného než čekat na reformu, protože nemá šanci se bez známostí zapojit do podnikání. Já byl vždy jeden z nejbohatších lidí na serveru, začal jsem vydělávat přeprodáváním aut, z čehož jsem se následně dostal na nemovky, kdybych podobný postup praktikoval dnes tak bych musel prodat kolem 100,000 aut než bych se dostal k první nemovce. Nevidím cestu pro nové hráče jak prorazit v tomto odvětví, a to mám lehce nadprůměrné IQ jen tak btw. SP je taky jediná ekonomika na které jsem kdy viděl něco podobného jako prodávání aut pod defaultní cenou, což nedokážu pochopit ani po všech těch letech na serveru.
Výdělky ze zaměstnání jsou prostě joke, určitě se těch několik set miliard nevygenerovalo ze serveru touhle cestou. Administrátoři se samozřejmě snaží odčerpávat prachy ze serveru přes různé akce a škudlit na odměnách za admin akce, ale to je opravdu kontraproduktivní a naprosto zbytečné, protože to jsou drobné. Odměny na akcích by se právě měly rapidně zvýšit, stejně tak jako peníze generované ze zaměstnání. Tohle se musí vyřešit jinak.
Co by si s tím udělal Ruďku? Stejně jako v gang systému, nabrat ekonomicky zdatné lidi, kteří by pomohli překopat systém ve hře. Sakra, já strávil na ekonomce jen 2 semestry a i tak vidím několik extrémních problémů na serveru. A samozřejmě švihnout reformu komplet všeho, jinak se to nevyřeší, i když by pravděpodobně majorita hráčů brečela. A jak už jsem psal, zvednout odměny za admin akce a peníze generované ze zaměstnání.
Zhodnocení: Tady je to jasné, hodnotím známkou 5, jinak to ani nejde, z ekonomiky se stala totální šaškárna a opravdu nechápu, že se to ještě nějak radikálně nefixnulo.

Vývoj Herního Módu

Tady jen ve zkratce. ATomasovi se určitě povedlo server vylepšit z mnoha stránek, firemní systém, uživatelské rozhraní gangů atd. je na daleko lepší úrovni, spousta otravných věcí z minulosti byla odstraněna, získali jsme spoustu nových vychytávek. Za největší úspěch beru balancnutí jednotlivých povolání, to se opravdu povedlo a oživilo to dříve mrtvá povolání. Je vidět že to pana Tomáše pořád baví a neustále server vylepšuje a nebere ho jen jako dojnou krávu. Značný upgrade dostali také admin příkazy, které opět odstranily spoustu otravných hovadin, které se dříve museli dělat ručně.
Jako hlavní negativum vidím gang systém, viz. druhý bod.
Za další negativum bych bral přehnanou ochranu hráčů. Přijde mi že dnes nemůžete na hráče vystřelit snad nikde po mapě bez toho aby Vám nevyskočil tooltip jak strašně zlej člověk jste. Buďto hráč plní misi, nebo je na warpu, nebo si zrovna dělá špagety nebo je to Péťa který nemá rád nasílí ve hrách. Jsme v GTAčku, ne v Euro Truck simulátoru, když chci vzít RPGčko a odpálit konvoj pěti kamioňáků jen protože mě ve tříde zase šikanoval Jirka, tak bych tu možnost mít měl a zmínění kamioňáci by mě zase měli mít možnost spawnkillovat než se odpojím ze serveru.
Chtěl jsem tu vypisovat o dvaceti druzích Premium výhod, ale pak jsem si uvědomil, že ATomas je vlastně pořád podnikatel, který potřebuje vydělat, což mu nemám za zlé, taky bych to tak dělal a proto to nechám na Vašem úsudku.
Zhodnocení: Celkový vývoj modu od roku 2012 - 2018 hodnotím známkou 2, dal bych 1- ale gang systém je zkrátka ve stavu 72 leté prostitutky, která jede z posledního aby vydělala na půl gramu pika. Většina věcí v módu se změnila k lepšímu a nemám s většinou věcí problém.

Komunita hráčů


Další věc co šla, podle mého názoru, totálně do ****u je právě komunita hráčů na Superpařbě. Dříve se chat na serveru nezastavil, každý se s někým bavil. Dneska je chat plný rádoby vtipných dětí, které hází jednu cringe hlášku za druhou, ideálně s použím capslocku a inteligence celkové komunity na SP mi přijde ještě nižší než byla dříve (což jsem si nemyslel že je možné).
Hráči už nevyužívají web, nezakládají si vizitky, nemají potřebu se socializovat s ostatníma. Back in my days bylo úplně normální po příchodu na serveru pozdravit do chatu a člověka na oplátku pozdravilo 20 dalších hráčů, dneska mi přijde že jsem jediný co pozdraví po příchodu na server a co jsem se informoval tak v OA/admin chatu to není jinak. Mám rád noční hodiny, kdy se na serveru ukáže třeba Janci, LoL_Noob, Tears a další lidi a kecáme tam o blbostech, protože mi to připomíná "staré dobré časy", kdy to tak fungovalo na denní bázi. Je to trošku škoda, dřív komunita na SP fakt přípomínala takovou "virtuální rodinu" i když to je dost nerd označení. :-D
Dnes už nikdo ani pořádně není schopný poradit, když se hráč na něco zeptá, hráči mi přijdou celkově o dost víc cringe než tomu bylo dřív a vůbec se mi to nelíbí. :-D
Zhodnocení: Tady budu hodně přísný a celkový vývoj komunity na SP hodnotím známkou 5, přijde mi že nevidím jediné positivum ve vývoji komunity na SP, pouze samá negativa.

Závěr & Celkové Zhodnocení


Celkový vývoj našeho milovaného serveru hodnotím známkou 3-, určitě bych našel nějaká positiva ve vývoji serveru, mezi hlavní patří úpravy modu a určité aspekty v AT, nicméně u mě zkrátka pořád převládají negativa, možná jsem dost ovlivněn nostalgií, takže opět připomínám, že vše co jsem zde dnes vypotil je pouze můj subjektivní názor.
Také se omlouvám za případné gramatické/pravopisné/stylistické chyby v textu, přecijen je už dost pozdě a tak můj mozek nepracuje úplně na 100 %.
Děkuji všem, co si přečetli další díl mého cool pořadu a napište mi Váš názor, na vývoj serveru, popřípadě jak se Vám na něm hraje, pokud jste nováček. Budu se na Vás těšit u dalšího dílu a mějte na paměti že Vás má strejda Ruděk všechny rád.

Váš Ruda.

Upravil/a Ruda dne 10.06.2018 05:23