Název novinky: SuperPařba SAMP CZ/SK/EN :: Rozhovor - ATomas #3

Přidal Ondrah98 dne 21.10.2019 14:22
#1

„Uvažuji o angličtině na Superpařbě“

říká ATomas. Osoba, kterou není třeba dlouze představovat - majitel Superpařby a vývojář Reálné země. Kde Superpařba je? Kam směřuje? A jak se ATomas dívá na otázku gangů? To vše v dnešním rozhovoru.

ATomasi, vítej u rozhovoru. Let's start unusually. Can we expect English on the server?
Ahoj, děkuji. Hned na začátek takováhle otázka. Hele moje odpověď „Maybe“. Ze strany anglické komunity se zvyšuje zájem o náš server, tak nad tím uvažuji.

Je to tedy důvod, proč na serveru přibyly alternativní příkazy v angličtině?
Ano.

Tak to nevypadá jenom jako fáze úvah, ale zatím tedy není rozhodnuto?
Myslím, že se točíme v kruhu. Až budu vědět něco konkrétnějšího, řeknu Vám to neboj.

Dobře, můžeš uvést hlavní plusy a mínusy, které zvažuješ?
Nerozumím otázce.

Uvažuješ o možnosti rozšíření serveru o angličtinu, tak co k tomu nahrává a co Tě od toho třeba odrazuje...
No mód má 100 000 řádků. Překlad znamená vykousat z celého módu všechny české texty, dát je na začátek, provázat to místo s tím, kam ten text patří a napsat k tomu anglickou verzi. Další věc je ta, že pokud by SP někdy měla anglickou verzi, tak by byla na úkor té české. To znamená, že pokud se na sever připojím jako Čech nebo Slovák, tak vůbec nebudu vědět, že na serveru je nějaký Angličan. Neuvidím ho psát v chatu. Potkám ho, jen jak si jezdí na mapě. Samozřejmě by mód měl možnost si anglický chat zapnout. Pak je tu web, který je v češtině, a i když by PHP fusion mohl mít anglickou verzi, po zásazích Pixela to již možné není. Hlavně pro EN komunitu bych ani podporu ze strany webu, jako má CZ-SK komunita ani neplánoval.

Občas je web zkrátka třeba, například při řešení nějakého komplexnějšího problému. Neobával by ses ztráty anglických hráčů bez podpory?
Myslím, že tak velká komunita EN nebude. Nouzově to lze řešit například po emailech.

Poslední otázka k tématu angličtiny. Administrátoři by s „Angličany“ přišli do styku? Přeci jen ne všichni musí ovládat angličtinu na přijatelné úrovni.
Do „styku s Angličany“ by přišel jen ten, kdo by chtěl. Tedy zde by pro adminy platilo to samé jako pro hráče. Když chci hrát CZ-SK server, tak se pro něj nic nezmění a vše bude jak je zvyklý. Pokud bude chtít, může si zapnout EN chat a komunikovat s EN komunitou.

Tak to tedy ještě lehce rozvedu. „/ask Where can I buy car?“ Co teď? Odpovídali by pouze vybraní administrátoři?
Ano, přesně tak.

Dobře, zůstaňme u administračního týmu. Jak jsi spokojen s jeho současným fungováním?
No když to vezmu z hlediska AT za historii SP, tak nynější AT je nejlepší za těch x-let co SP existuje.

Můžeš to rozvést, co přesně se zlepšilo?
Tak komplexní fungovaní. Akce od adminů jsou prostě TOP. Iniciativa členů AT je na velmi dobré úrovni.


„Někdy Superpařbu dotuji ze svého“


Přesto si na SA-MPu nelze nevšimnout úbytku hráčů napříč servery. Jak tomuto trendu čelit?
Tak hlavní příčinou je přístup Kalcora (jedinný vývojář SA-MP), který před 3 dny nepřímo oznámil konec vývoje SA-MPu. Další problém je rozdělení komunity mezi dvě verze. Mít server na 0.3.DL je daleko těžší než na 0.3.7. Když si dnes zapnu SA-MP clienta, tak jsme 3 nejhranější server na 0.3.DL. Ovšem DL má celkem necelých 200 serverů, kde dohromady hraje cirka 1500 hráčů (vycházím z údajů seznamu serverů v mém clientovi na DL verzi). Ovšem vím, že některé servery, které jsou mimo Evropu se mi tam ani nezobrazí. Na 0.3.7 by jsme možná měli více hráčů, ovšem ten client 0.3.DL je mnohem stabilnější než na 0.3.7 a docela se mi nechce downgradovat server. Protože by člověk musel smazat ostrovy a zase řešit crash hry kvůli objektům. Ale to jsem detailněji vysvětloval na streamu.

Nabízí se nějaké řešení této situace nebo se zkrátka blíží postupný konec SA-MPu všeobecně?
Tak existuje projekt open.mp, na kterém pracují testeři, kteří nebyli spokojeni s nečinností Kalcora a začali vyvíjet vlastní SA-MP, na kterém by šlo hrát i s nynějším clientem. Ovšem dle mých posledních informací, jde vývoj hodně pomalu.

Naděje tedy existuje. Co Superpařba na GTA V? Přemýšlel jsi nad tímto tématem?
V roce 2017 jsem vyvíjel gtanet.work (tak se to kdysi jmenovalo). To je multiplayer pro GTA V. Ovšem umřel (moc lidí to už nehraje). Takže rozdělaný mód skončil v šuplíku, a raději jsem vyvíjel RZE10. Takže jsem na vývoj GTA V MP po této zkušenosti dosti skeptický.

Budoucnost Superpařby vidíš naopak optimisticky?
Myslím, že pár let ještě budeme existovat. I když 300 hráčů budeme mít maximálně na X-Mas a to jestli vůbec.

V jaké kondici je Superpařba? Vydělá si na sebe?
Abych pravdu řekl, tak s menším počtem hráčů se i méně kupují kredity. Ale já mám SP pro zábavu, protože mě baví vyvíjet SA-MP. Mám 2 zaměstnání, kterými si vydělávám na život. Ale jsem rád, když si SP vydělá na svůj provoz a nemusím to dotovat ze svého. Někdy se tak podaří, někdy ne. Už si i dělám srandu z toho, když mi někdo tvrdí, jak mi SP vynáší. Takže ano mám Camaro, helikoptéru (zlatou) a vlastní ostrov v Karibiku s obrovskou vilou (pro Scheldony – sarkazmus). (smích)

Jak bys popsal současnou Superpařbu oproti době největší slávy?
Tak nyní je tam promakanější mód než byl kdysi. Ovšem ono to tak hráče ani nezajímá. Ten základní koncept zaměstnání, firmy, gangy, atp. je víceméně stejný až na pár detailů. Hlavně jsem si RZE10 pawnil podle sebe. Já když jsem začínal pawnit, tak jsem chtěl udělat něco jako singpleplayer do multiplayeru, hrát ty mise, co znám, s kamarády. To jsem si částečně splnil přidáním ostrovů s misemi. Sice je to dost kostrbaté, protože SAMP. Ale aspoň něco. (smích)

Takže, když Ti někdo řekne názor, že se ze Superpařby stal „simulátor misí“, tak je to pro Tebe pozitivní zpráva?
Simulátor misí to byl hlavně v době největší slávy. Prostě to bavilo nejvíc lidí. I když ono je to spíš o tom si vydělat peníze, aby si mohli koupit co chtějí. A to, že jim někdo zničí misi, pro ně znamená, že bude trvat déle než si na svoji vysněnou věc vydělají. Víš například že v roce 2011-2012 existovalo pravidlo o ničení misí?

Vím, bylo i později. Ještě já osobně jsem za něj i trestal. (smích) Nyní Superpařba „simulátorem misí“ již není?
Myslím, že v konceptu GTA to nikdy simulátor misí technicky být ani nemůže. Nikdy se to nedostane na úroveň například ETS.

Co to ničení misí, bude se opět nějak řešit?
Zatím nic konkréního není. Ale já osobně bych byl o znovu zavedení toho pravidla (i za cenu, že se to nepochytá 100%, protože se to zpětně blbě dokazuje) a zrušení Y, /misevw atp. Ale to neznamená, že to tak bude. Takto zásadní věci nejdřív probíráme v rámci hlavních.


„Hráči chtějí ohýbat systém ve svůj prospěch“


Pojďme dál, co gangy, tam vidíš situaci jak?
No nedávno jsem zavedl všechny požadavky od gangsterů dle jejich přání. Osobně si myslím, že to nic nezmění, protože to je o hlavně o lidech. Ale tak nějak jsem se už smířil s tím, že za měsíc přijdou, že chtějí zase něco předělat, tak jim to předělám. A pak mě ještě napadnou, že vůbec nedělám gang systém podle toho, jak to gangsteři chtějí. Točí se to furt dokola.

Je vůbec dobrý nápad nechat to jen na nich?
To není. Ale oni si budou stěžovat pořád.

Rezignoval jsi tedy v tomto odvěví?
Víceméně ano. Jak říkám je to o lidech. V roce 2015 jsem postavil komplexní gang systém, který by fungoval, kdyby ho lidé chtěli hrát, a oni by hráli, kdyby všichni gangsteři, co pamatují „zlaté časy“, v roce 2015 odešli a chopili by se toho nový lidi. Tak by to asi fungovalo. Ale když tam máš skupinu lidí, co to hrát nechtějí. Tak ať člověk udělá jakýkoliv systém, vždy selže. U gang systému vlastně fungují jen ty dodávky - a na to jsou největší stížnosti. Což nechápu, jezdit dodávky můžou přeci také. A tohle je ten problém proč to nefunguje. Hráči se nepřizpůsobují systému, ale systém si chtějí ohýbat podle sebe – a to nefunguje.

Chtěl bys tedy gang systém více otevřený všem než jen uzavřené skupině hráčů?
Ano přesně tak.

Dokážeš odhadnout, co by se stalo, kdybys bouchnul do stolu a zavedl svou verzi gang systému?
To stejné co se stalo v roce 2015.

Není zkrátka problém v tom, že běžní hráči jdou po penězích a ty jim gangy nepřinesou?
Tak to je princip serveru. Jít po penězích. Na tom je to postavené. Takže proto ano. Ale vždy když hraješ hru, tak jdeš za nějakým cílem. Na SP jsou cílem peníze. Hlavně když jsi pak gangstery rezolutně odmítnut, aby gang generoval peníze. Tak to máš potom těžký.

I v minulém rozhovoru jsem slyšel o Tvých vzrušených debatách s gangstery. Chceš se k tomu nějak vyjádřit? Odkaz
Tohle úmyslné vytrhávání z kontextu, aby tě pošpinil úplně nesnáším. Konkrétně to je moje reakce na tento příspěvek

Citace
„[$]kill[$], 22:38 Ale každej bude chodit dodávky, když za to má nejvíc rs, já je nechodím, protože to neuznávám, někdo, kdo se zaměřuje na to, co dává nejvíc rs je pro mě nula. Proto je potřeba to vyrovnat, ale prostě vysoká škola ti inteligenci asi nepřidá...“

Mimochodem [$]kill[$] je cheater, který mě osobně lhal když jsem se ho tenkrát zastával a pak jsem si ho sám přistihl s aimbotem. Od takové špíny se urážet nenechám.



„Současný gang systém se mi nechce propagovat“


Nakousl jsi další téma - cheating mezi gangstery. Daří se jej odhalovat?
Tak díky 0.3.DL existuje mnohem méně cheatů. Ale přesto existují. Bohužel gangsteři jsou v tomto ohledu tak sofistikovaní, že se to odhaluje velmi špatně. Občas si pomůžou jen malinko, je to pro ně zásadní výhoda v GR, ale z hlediska cheatingu je to vlastně jen mžik, a to je ten problém na to přijít. A právě proto se většina i nevinných lidí obviňuje z cheatingu. Tady je zásadní problém, že SA nebyla nikdy MP hrou jako GTA V. Takže už z technického řešení ta hra na to není postavená a SA-MP je v tomhle ohledu hybrid. A řešit tady jestli auto poštouchnul nebo nepoštouchnul se vlastně pořádně nedá. Třeba mě se konkrétně stalo, že když jsem (pod jiným nickem) někoho zabil, tak mě obviňoval z aimbotu. A takhle to funguje, prohra = druhý je cheater. Takže se případ opravdového cheatera, ve směsi těchto osobních pomst, špatně odděluje.

Systémový anticheat není možný?
Systémový anticheat blokuje 4 druhy aimbotu, které já osobně znám. Pokud by se mi do rukou dostal nějaký další typ a byl bych zaučen jeho používaním, mohl bych se pokusit o další anticheat na tento aimbot. Ale na některé cheaty anticheat z principu fungování SA-MPu ani nejde (chybí client-side scripting).

Je možné, že někteří cheateři zůstali nepotrestáni a naopak, že někteří „čistí hráči“ dostali trest, který byl uznán za platný?
Nepotrestaní cheateři určitě. Ale nevinné oběti tu doufám snad ani nemáme. Na tom si dost zakládáme, aby to neodnesl nevinný.

Gangsteři tvrdí, že administrátoři cheatům nerozumí. Ty tedy administračnímu týmu v tomto ohledu důvěřuješ?
Tak ono rozumět cheatům není tak těžké. Stačí si je stáhnout a na localhostu vyzkoušet - a pak zase smazat. Zjistíš si, jak to funguje, jak to vypadá atp... Problém ovšem nastavá v tom, když vidíš někoho, kdo udělal nějakou věc, kterou jsi sám cheatem vyzkoušel a pak ho máš za cheatera. Což není pravda. Spousta těch věcí, které jde vyvolat cheaty, lze například vyvolat omylem a zcela neočekávaně. Je to způsobeno SA-MPem a vesměs tím, jak multiplayer funguje. Pracuje se s nějakou odezvou, předpovídá pozice vozidla na základě odezvy atp… Takže například takový tank mód, který trvá 0.1s se hodně blbě odhaluje, jestli je to cheat, a nebo SAMP v ten moment ukázal někomu auto na jiném místě než doopravdy bylo. Administrátor musí zvažovat i možnost, že nahlášený potencionální cheater cheaterem třeba vůbec není.

Další věcí, na kterou si gangsteři stěžují je malá propagace gang systému, mají tady pravdu?
No to souvisí s tím, co jsme si psali předtím. To jak ten gang systém funguje, respektive ta komunita, to se pak člověku ani propagovat nechce.

Neměla by se celá situace nějak vyřešit, když ty rozbroje a následná rezignace očividně škodí?
A to jak vyřešit? Gangsteři se mezi sebou neumí dohodnout, co chtějí. A pak to mají mně za zlé, že tam není zrovna to, co jeden chce a druhý ne.

To už si musíte vyřešit spolu. Chtěl bys je prostřednictvím tohoto rozhovoru k něčemu vyzvat nebo jim něco vzkázat, odezvu to jistě najde?
Že to bude mít odezvu je mi jasné, ale já pochybuju, že by něco řešit vůbec chtěli. Oni se hlavně musí vyřešit mezi sebou. A to se nestane. (smích) To, že se oni neumí shodnout na něčem stejně zase odnesu já. Na to jsem si už zvykl.

Dobře, tak mi na závěr dovol vrátit se ještě jednou otázkou na úvod rozhovoru. Jak jsi na tom ty osobně s angličtinou?
No nijak moc dobře ne. On jak to člověk nepoužívá, tak hodně zapomene. Ty časy kdy člověk bydlel s rodilým Angličanem jsou už dávno pryč...

Dobrá, díky za rozhovor a „good luck“ v dalším vývoji Superpařby.
Díky moc. Ahoj


~oh~

Upravil/a Ondrah98 dne 21.10.2019 20:35